Een pijplijn voor 3D-modellering is een reeks stappen die betrokken zijn bij het maken van een 3D-model, of het nu gaat om animatie, videogames, virtual reality of andere toepassingen. De exacte stappen kunnen variëren afhankelijk van de gebruikte software en de specifieke vereisten van het project.
Bij 3D-productie is een duidelijke planning de sleutel. Als een 3D-model gedeeltelijk wordt aangeleverd, is het soms minder werk voor de modelleur, afhankelijk van de ontbrekende onderdelen. Hoe meer details een modelbouwer bezit, hoe sneller een productie plaatsvindt.
01 Fotoreferentie
Verzamel visuele referenties zoals afbeeldingen, foto’s of conceptkunst die het modelleringsproces zullen begeleiden. Voor het aftekenen van het model moeten we een referentiefoto verzamelen of maken van het object dat moet worden gemaakt. Alle details zijn belangrijk. De modelmaterialen, reactie op licht, vorm van details en alle hoeken.
Deze input bepaalt hoe het uiteindelijke 3D-model eruit ziet en aanvoelt.


02 Geometrie
De stap ‘Modelleren’ gaat meer over het creĂ«ren van de basisvormen of het blokkeren van de hoofdvormen van het model. Voor de productie zijn duidelijke foto’s van elke belangrijke hoek nodig. Na het vormgeven is het tijd voor het aanbrengen van textuur.





03 Het model
Het toevoegen van fijnere details aan het model is de laatste stap. Bij het maken of toepassen van texturen op het 3D-model kan het gaan om rechtstreeks op het model te schilderen, procedurele texturen te gebruiken of vooraf gemaakte texturen toe te passen.



