Waarom is de 3D Product Configurator zo’n verschilmaker in e-commerce?
Heb je ooit een product online aangepast naar jouw totale tevredenheid? Misschien heb je wel jouw droomauto gepersonaliseerd. De mooiste lak, glad interieur, coole velgen, je kunt mixen en matchen tot hij helemaal van jou is. Misschien heb je een sneaker gepersonaliseerd, je favoriete kleuren en veters gekozen, je initialen op de zijkant gezet.
De mogelijkheden van een 3D-configurator zijn eindeloos en u ziet uw creatie in een oogwenk. Dit resulteert in een nieuw niveau van klanttevredenheid en merkloyaliteit. Laten we eens wat dieper ingaan op vijf belangrijke voordelen die een 3D productconfigurator biedt.
01. Hogere perceptie van waarde
Klanten zijn bereid meer te betalen wanneer ze de mogelijkheid hebben om een product aan te passen aan hun behoeften en wensen. Het brengt hun persoonlijkheid naar voren en benadrukt hun levensstijl. Dit resulteert in een product dat echt bij jou past. Een studie van Deloitte toont aan dat meer dan een vijfde van de shoppers die geĂ¯nteresseerd zijn in het aanpassen van hun producten, bereid is 20% meer te betalen voor hun gepersonaliseerde goederen.
3D-configurators zorgen voor meer betrokkenheid bij merken, wat leidt tot meer kwalitatieve leads, lagere kosten voor klantenwerving en hogere conversieratio’s. Het is als een domino-effect dat alle gebieden van uw e-commerce stimuleert. Grote merken profiteren op grote schaal, maar het is nu ook mogelijk voor kleinere merken om dezelfde impact te ervaren door aantrekkelijke prijzen.
02. Hogere klanttevredenheid
Op maat gemaakte producten worden over het algemeen gezien als hoogwaardige en premium producten. Wanneer klanten de controle hebben over het uiterlijk en de details van het product, zijn ze meer geneigd tevreden te zijn met het eindresultaat. Dit zorgt voor een hoge merkloyaliteit. Het zelf kunnen bepalen van de kenmerken en het uiterlijk van een bepaald product geeft de klant een gevoel van vrijheid en eigendom. De tijd die zij op een website doorbrengen neemt drastisch toe, wat bijdraagt tot een sterkere band met het merk. Wanneer we kijken naar de mode-industrie, toont een studie uitgevoerd door Bain & Co. ons dat wanneer een klant zijn eigen schoenen ontwerpt, dit leidt tot een 50% hogere Net Promoter Score. Deze score geeft de relatie merk/klant aan. Dit leidt volgens Bain & Co tot een hogere omzet, een hogere levenslange klantwaarde en meer verwijzingen.
03. De persoonlijke touch
Bij het vergelijken van interactie met 3D-productrenders versus productvideo’s, is 95% van de klanten het erover eens dat 3D-configurators zeer gewenst zijn Het stelt klanten in staat om hun product te personaliseren in plaats van alleen maar naar een video te kijken met enkele vermelde functies. Opties geven betekent vrijheid geven om te ontdekken wat je wilt. Zelfs iets eenvoudigs zoals het veranderen van de kleur van een product voegt die persoonlijke touch toe die het verschil kan maken in het aankoopproces. Hoe complexer een product wordt, des te meer vrijheid je wilt geven om van een potentiĂ«le klant een betalende klant te maken.
04. Het sociale aspect
Wanneer u de mogelijkheid biedt om een product te personaliseren, wordt een klant meer enthousiast over het resultaat en neemt de kans toe dat hij of zij dit enthousiasme wil delen. Het is uw individuele creatie en het is meer verbonden met waar u voor staat. Het zal reacties uitlokken en je zult ongetwijfeld sociale validatie ontvangen van je omgeving. Familie en vrienden kunnen hun mening geven en dit zorgt voor meer interactie. Dit soort sociale integratie komt de klant, maar ook het merk ten goede. Dit leidt tot meer exposure en meer merkbekendheid!
05. Data goudmijn
Het hele proces van personalisatie en aankoop biedt het bedrijf veel waardevolle gegevens. Zij krijgen een beter inzicht in welk aspect van het product het meest wordt gewaardeerd en welke kenmerken populair zijn. Er is veel informatie te verzamelen over hun product, wat waardevolle inzichten biedt voor toekomstige productie of upgrades van de huidige producten. Voorkeuren en interesses komen naar boven. Deze feedback is normaal gesproken moeilijk te ontvangen. Het zou best kunnen dat een bepaalde feature standaard wordt meegeleverd, gewoon omdat de 3D-configurator aangeeft dat die erg gewild is. Uw productontwikkeling zal effectiever zijn en de wensen van de klant worden gemakkelijk in overweging genomen.